Załącznik nr 1
do obwieszczenia nr 1/2011
z dnia 08.03.2011r.
STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W BYTOWIE
Założenia wstępne.
Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
Rozporządzenia MENiS z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 228, poz.1488).
Rozporządzenia MENiS z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r., Nr 223, poz.1869 oraz Dz. U. z 2010 r., Nr 228, poz.1492).
Ustawa - Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. Nr 24, poz. 141 z późniejszymi zmianami).
§ 2. Jednostką prowadzącą Poradnię jest Powiat Bytowski, a organem
sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
§ 3. Z usług Poradni można korzystać w sprawach dzieci zamieszkujących powiat
bytowski w wieku od urodzenia oraz w sprawach dzieci i młodzieży
uczęszczających do przedszkoli i szkół znajdujących się na terenie powiatu
bytowskiego niezależnie od ich miejsca zamieszkania.
§ 4. Korzystanie z Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
Cele i zadania.
§ 5. Celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu. Poradnia udziela pomocy również rodzicom
i nauczycielom w sprawach związanych z wychowaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży.
§ 6. Do zadań Poradni należy:
diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
a) predyspozycji i uzdolnień,
b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
c) specyficznych trudności w uczeniu się;
wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
szczególnie uzdolnionych,
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
z zaburzeniami komunikacji językowej,
z chorobami przewlekłymi;
prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
1.diagnozowanie;
opiniowanie;
działalność terapeutyczną;
prowadzenie grup wsparcia;
prowadzenie mediacji;
interwencję kryzysową;
działalność profilaktyczną;
poradnictwo;
konsultacje;
działalność informacyjno-szkoleniową.
oznaczenie poradni wydającej opinię, numer opinii i datę jej wydania,
imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce jej urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
3) diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby;
4) zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
§ 13 W poradniach są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespoły te działania na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz na podstawie regulaminu pracy zespołów orzekających.
§ 14. Pomoc w poradni powinna być udzielana bez zbędnej zwłoki, w kolejności zgłoszeń i z uwzględnieniem charakteru spraw.
Organy Poradni.
§ 17. Organami Poradni są:
Dyrektor Poradni.
Rada Pedagogiczna.
§ 18. Zadania dyrektora Poradni:
kierowanie działalnością placówki, zapewnienie warunków realizacji zadań statutowych,
sprawowanie nadzoru pedagogicznego i przedstawianie przynajmniej raz w roku, na koniec roku szkolnego, wniosków z nadzoru pedagogicznego,
przewodniczenie pracom Rady Pedagogicznej- przygotowywanie, prowadzenie i zawiadamianie o terminie i porządku,
realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni,
reprezentowanie placówki na zewnątrz,
zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym,
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej placówki w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizowaniu praktyk pedagogicznych,
szczegółowy zakres zadań dyrektora określa ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy,
Dyrektor poradni, za zgodą organu prowadzącego Poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora.
§ 19.Zadania i uprawnienia Rady Pedagogicznej:
Radę Pedagogiczną tworzą pracownicy pedagogiczni.
Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawie:
a) planów pracy placówki,
b) organizacji doskonalenia zawodowego pracowników,
c) innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
Rada Pedagogiczna opiniuje:
organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
projekt planu finansowego placówki,
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
propozycje Dyrektora w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć merytorycznych.
szczegółowy zakres zadań i uprawnień Rady Pedagogicznej określa Regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
§ 20. Zasady współpracy organów Poradni:
Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady albo 1/3 członków rady. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania z co najmniej 1- tygodniowym wyprzedzeniem w wypadku zwyczajnego posiedzenia rady i z co najmniej dziennym wyprzedzeniem w wypadku nadzwyczajnego posiedzenia rady.
Rada ma prawo zgłosić votum nieufności w stosunku do Dyrektora , jeśli narusza on obowiązujące przepisy lub zaniedbuje swoje obowiązki.
Rada ma prawo wystąpić do organu prowadzącego o ogłoszenie konkursu na dyrektora.
Dyrektor ma prawo zawiesić uchwałę rady podjętą niezgodnie z obowiązującymi przepisami. O zawieszeniu uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący Poradnię celem zajęcia przez organ stanowiska.
W sytuacji sporu strony wybierają swoich przedstawicieli- mediatorów z zewnątrz w celu rozstrzygnięcia konfliktu.
IV. Organizacja Poradni.
§ 21. Szczegółową organizację pracy w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji poradni, opracowany przez Dyrektora poradni, z uwzględnieniem
rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – w terminie do dnia
30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ
prowadzący Poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
§ 22. Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące terenu działania Poradni,
informacje o zatrudnionych pracownikach oraz o liczbie godzin zajęć
finansowanych ze środków organu prowadzącego. Jest zatwierdzany przez
Zarząd Powiatu Bytowskiego.
§ 23. Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku.
§ 24. Poradnia jest placówką nieferyjną, działa przez cały rok.
§ 25. Poradnia może posiadać filie, za zgodą organu prowadzącego.
V. Pracownicy Poradni.
§ 26
Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
W Poradni zatrudnieni są również pracownicy administracji i obsługi.
§ 27.
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne.
zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
czas trwania porozumienia;
zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z pracownikami poradni;
zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni;
sposób rozwiązania porozumienia.
§ 28. Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań
określonych w jej statucie oraz terenu działania, ustala na wniosek dyrektora,
organ prowadzący Poradnię.
§ 29. Liczbę pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor w zależności od
potrzeb Poradni.
§ 30.
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określają przepisy ustawy z dnia 26.01.1982r. – Karta Nauczyciela /z późniejszymi zmianami/ oraz Kodeks pracy.
Szczegółowe zasady pracy pracowników Poradni określa Regulamin Pracy Poradni
i zakresy czynności.
VI. Postanowienia końcowe.
§ 31. Poradnia używa pieczęci następującej treści:
P O R A D N I A
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
77-100 Bytów
ul. Gdańska 59, tel./fax 59/ 822 25 20
§ 32. Poradnia jest placówką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 33. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
arkusz organizacji Poradni,
roczny plan pracy,
roczny plan nadzoru pedagogicznego,
tygodniowy rozkład zajęć pracowników,
elektroniczny wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający: numer porządkowy, imię i nazwisko, datę urodzenia i miejsce zamieszkania,
dokumentację badań i zajęć specjalistycznych,
dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych,
protokół posiedzeń zespołów orzekających,
księgę protokółów rady pedagogicznej,
zeszyt kontroli Poradni,
elektroniczny rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń zawierający numer porządkowy, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania,
inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 34. Statut opracowany został na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r., Nr 223, poz. 1896)wnosząc zmiany w Statucie Poradni z dnia 15.12.2008 r. i uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 08.03.2011 r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.